OSTEOPAT

Osteopat

Osteopati er en etablert manuell behandlingsform som bygger på medisinske fag som anatomi, fysiologi, nevrologi, patologi og biomekanikk. Behandlingen skal bidra til å gi pasienter en bedre og mer smertefri hverdag. Osteopater har fire år utdannelse ved høyskole med innlagt praksis på studentklinikk og eldrehjem.

Hvordan jobber en osteopat

Osteopaten ønsker å kartlegge årsaken til dine smerter og plager. Dette gjøres gjennom en samtale hvor problemet og symptomene kartlegges. Videre vil osteopaten gjennomføre en grundig undersøkelse, og ofte undersøkes et større område av kroppen enn der symptomene befinner seg.

Behandlingen gis på bakgrunn av undersøkelsen og vil tilpasses pasientens forutsetninger og mål. Osteopater har en stor verktøykasse innen manuell behandling med hendene. Manipuleringsteknikker, muskel-og bindevevsteknikker. Leddmobilisering, muskel- og energiteknikker, og avspenningsteknikker. Behandlingen har som mål å være så skånsom og effektiv som mulig. Gjennom å behandle årsaken til plagene, og ikke bare symptomene, er målet å oppnå smertelindring ved å optimalisere kroppens funksjon og bevegelse. Osteopater behandler ikke sykdommer, og vil henvise deg videre ved mistanke om medisinsk behov.

Hvem benytter osteopati

Både barn, voksne og eldre kan få behandling hos osteopat, for både akutte og kroniske plager. Osteopater behandler smerter eller nedsatt funksjon i nerve-, bindevev-, muskel- og skjelettsystemet. Pasienter med fordøyelsesplager, premenstruelle smerter, hodepine og svimmelhet kan oppsøke osteopat. Osteopati kan gi lindring til gravide med smerter eller nedsatt funksjon under svangerskapet.