LØPSANALYSE

Løpsanalyse

Løping er en av de enkleste og mest populære mosjonsformene i verden da man ikke trenger spesielt med utstyr og kan gjøres nær sagt hvor som helst. Mange starter løping med friskt mot i håp om å komme i bedre form, men dessverre får mange gradvis økt ubehag og smerter i forbindelse med løpingen uten å forstå hvorfor og mister gleden av å løpe og bevege seg.

Hva er løpsanalyse

I og med at det er selve løpingen som ofte starter ubehag, vil det være hensiktsmessig å gjøre en løpsanalyse, der man vurderer pasientens bevegelsesmønster under løping. En av våre dyktige terapeuter med spesialkompetanse innen løp, vil da filme deg fra ulike vinkler mens du løper på tredemølle. I etterkant vil dere sammen se på video i sakte film og terapeuten vil analysere ditt bevegelsesmønster. Man vil da vurdere bevegelse fra hele kroppen og vil se etter uhensiktsmessig bevegelsesmønster som kan disponere for overbelastning og smerter samt også mulighet for å få et mere effektivt løpsmønster.

Hvem kan ha nytte av en løpsanalyse

Både erfarne og godt trente løpere samt mosjonister kan ha nytte av en løpsanalyse.

Fordeler

• - Løpsøkonomi: Ved bevegelse er kraft i riktig retning avgjørende for hastigheten ved løping. Ved å rette opp uhensiktsmessig bevegelsesmønster, vil man kunne løpe fortere med mindre energiforbruk
  • - Best mulig opptrening etter en belastningsskade som oppstår under løping
  • - Forebygge nye belastningslidelser ved løpsaktivitet

Etter en løpsanalyse

I etterkant av løpsanalysen må man lære inn et nytt bevegelsesmønster ved løpingen. Forskning og erfaring indikerer at dersom man skal forandre løpsteknikk, må man trene løp. Selv om man eks. har nedsatt styrke i hofte, vil man ikke kunne forbedre løpsteknikk selv om man trener styrketrening og blir sterkere i hoftemuskulatur. Løping er en sammensatt bevegelse, der ulike muskelgrupper jobber sammen i kjeder og må koordineres sammen. Det trengs da løpstrening for å optimalisere teknikk

Løpstrening

Her vil man følge opp funnene gjort i løpsanalysen sammen med din terapeut og trene løpsteknikk. Da brukes videofeedback der kunden observerer seg selv ved løping under veiledning av terapeuten. Forskning og erfaring viser at denne formen for løpstrening med instruksjon og feedback vil kunne gi best effekt i forhold til å få en varig endring og optimalisering av løpsteknikk.

Hvor er det løpere kan få skader

• - Kne: Av løpsrelaterte plager er kneproblemer den absolutt vanligste og står for 50 % av skadetilfellene.
  • - Legg: Smerter i legg tilknyttet strukturer som muskulatur, beinvev og sener er også høyt representert med ca 25 % av skadetilfellene.
  • - Fot: Fotsmerter kan også oppstå etter vedvarende feilbelastning, der det kan bli irritasjon i vevet i og omkring foten.
  • - Andre områder som det kan oppstå ubehag og overbelastning ved løping, er smerter i ankel, hofte, bekken og lår.

Årsaker til skader ved løping

• - Mengde: Vanligste årsaken til plager tilknyttet løping er at man øker belastning for mye og for raskt ved oppstart av trening.
  • - Mekaniske: Uhensiktsmessig bevegelsesmønster som kan skape overbelastning av strukturer.
  • - Ikke organiske: Løping f.eks. mye harde underlag.
  • - Strukturelle: Eks feilstilling i fot.
  • - Vevskvalitet: Nedsatt styrke av muskulatur og sener som kreves ved økt belastning.

Forløp ved løpsrelaterte plager

• - Kartlegging: Tidligere skader, dosering osv.
  • - Undersøkelse: Hva gir smerten? Type skade? Vi bruker blant annet ultralyd for å vurdere muskel og senekvalitet.
  • - Behandling?: I noen tilfeller vil det være behov for lokalbehandling av skadested og få kontroll på smerten før man opptar løpsaktivitet igjen. Men like viktig vil det være å analysere selve grunnen til at plagene oppstår og ikke kommer tilbake igjen.
  • - Løpsanalyse: Avdekke uhensiktsmessige bevegelser.
  • - Løpstrening: Innlæring av nytt bevegelsesmønster.
  • - Progresjonsplan: I forhold til dosering av løping samt styrking av muskulatur som er viktig i forhold til løping.

Når du kommer til oss ønsker vi at du skal få den beste behandlingen for ditt problem. Derfor vet alle våre terapeuter mye om hverandres fagområder, og samarbeider for at du skal bli kvitt plagene dine så fort som mulig.