KIROPRAKTOR

Kiropraktor

Kiropraktikk omfatter diagnostisering, behandling og rehabilitering av muskel- og leddsmerter.

Hvordan foregår en kiropraktorbehandling

Kiropraktorer bruker i stor grad manuelle behandlingsteknikker som manipulasjon, massasje, trykkbølge, nålebehandling og triggerpunktbehandling. Videre gir kiropraktorer ofte instruksjon i hjemmeøvelser - dette kan omfatte styrkeøvelser, uttøyninger og kondisjonsøvelser.

Et viktig del av kiropraktorens behandlingsopplegg er å lære deg som pasient hvordan du tar vare på din egen kropp slik at du kan mestre og forebygge dine plager. Det er bred enighet om at raskest mulig tilbakeføring til arbeidsliv og gjenopptagelse av daglige aktiviteter er viktige målsettinger. Mosjon og egentrening er gunstig for de fleste pasienter med smertesyndromer og belastningslidelser.

Hvilke plager kan du oppsøke kiropraktoren med

Kiropraktoren er primærkontakt og spesialist på plager i muskler og ledd. Dette betyr at du trygt skal kunne oppsøke en kiropraktor og forvente utredning/behandling for muskel og leddsmerter. De vanligste plagene kiropraktoren behandler er ryggsmerter, nakke- og skuldersmerter, hodepine, svimmelhet, armsmerter, bensmerter og bekkensmerter

Primærkontakt og offentlig autorisasjon

Status som primærkontakt og offentlig autorisasjon er en bekreftelse på at yrkesgruppen har utdannelse på et faglig høyt nivå. I Norge er primærkontakter for muskel- og skjelettplager kiropraktorer og manuell/fysioterapeuter. Dette innebærer at du som pasient kan komme direkte uten legehenvisning, og bli fulgt opp med utredning, behandling og forebygging av dine plager.

Sykemelding og billeddiagnostikk

Kiropraktoren kan henvise deg til billeddiagnostikk og har sykemeldingsrett opp til 12 uker. Er operasjon nødvendig kan du blir sendt direkte til spesialisthelsetjenesten av kiropraktoren.

Kiropraktikkutdannelsen

Kiropraktorutdanningen tar seks år (5 år på universitet og 1 års turnustjeneste) og må tas i utlandet. Kiropraktorer er dermed den yrkesgruppen med lengst og høyest faglig utdanning på smerter i muskler og ledd i Norge.